zondag 2 september 2012

Lijstje

 
Al sinds het begin van de jaren tachtig hou ik een lijstje bij van alle boeken die ik heb gelezen. Ik moet van mezelf elk jaar tenminste twaalf boeken lezen, een soort literaire dwangneurose. Tot nog toe heb ik dat ruimschoots gehaald. Waarom hou ik zo’n lijstje bij? Moeilijke vraag. IJdelheid? Ongetwijfeld, alleen heb ik het lijstje – behalve aan Bibian die er geen belangstelling voor had – nog nooit aan iemand laten zien. Misschien ben ik bang om per ongeluk hetzelfde boek twee keer te lezen. Inderdaad weet ik vaak niet eens meer wat het vorige boek was dat ik las. Van veel boeken heb ik allang geen idee meer waar ze over gingen en van sommige boeken zeggen zelfs de titel en de naam van de schrijver me letterlijk niets meer. Ik weet alleen zeker het ooit gelezen te hebben vanwege dat lijstje.
Ik heb wel eens overwogen punten te geven. Goed boek, rotzooi, etc. Maar eigenlijk moet je een boek dan op verschillende aspecten beoordelen. Slecht verhaal maar wel heel goed geschreven. Matige vertaling, goeie eerste zin, ongeloofwaardige ontknoping, mooi omslag.
Ook heb ik wel overwogen elk boek na lezing kort samen te vatten, als geheugensteuntje. Ik denk eigenlijk dat zelfs zo’n samenvatting me van de meeste boeken na verloop van tijd helemaal niets meer zou zeggen.
Waarom lees ik dan? Wat trekt me er zo in aan dat ik vrijwel elke dag opnieuw tijd besteed aan het lezen van teksten die ik toch weer vergeet? Ik geloof niet dat het me om de de inhoud gaat; het verhaal, de plot, historisch of verzonnen. Het is abstracter, misschien vergelijkbaar met wat me aan muziek zo fascineert. Het is de taal zelf. De persoonlijke taal, het idioom van de schrijver. De sfeer en de klankwereld die sommige schrijvers op weten te roepen met hun specifieke woordgebruik, zinsbouw en ritmiek. De beste boeken gaan ook meestal helemaal nergens over, behalve dan over de taal zelf. Het is precies dát wat maakt dat ik bepaalde schrijvers lees en herlees. Slauerhoff, om er maar een te noemen. Het verhaal ben ik meteen weer vergeten, maar de beklemmende, hallucinerende, hopeloos verdwaalde eenzaamheid die uit elke zin spreekt, wil ik om de paar jaar opnieuw proeven.
Het is een bijna fysieke behoefte. Net zoals ik tenminste één keer per jaar de Sacre du Printemps van Stravinsky wil horen, die knarsende, wrange, schitterende lelijke noten, of De Staat van Louis Andriessen. Muziek die uitsluitend over muziek gaat, en verder nergens over.    

1 opmerking:

  1. het is met boeken
    als met muziek
    het moet voor jouw
    boeiend zijn
    voor mij
    niet alleen rauwe klanken
    voor mij
    moet ergens over gaan
    muziek moet je aanspreken
    en welke stemming je bent
    net als het boek van bibian
    het moet je raken
    dan leer je er ook nog wat van
    en dan weet ik het
    over honderd jaar nog
    maar dan moeten ze niet
    net als bij sommige films
    de titel veranderen
    al weet ik dan
    na 2 minuten kijken
    gezien of niet
    goed of niet goed
    not mijn cup of tea
    in wezen
    zijn we allemaal neuroten
    tenzij het uit de hand gaat lopen
    dan heb je een probleem
    maar problemen zijn er
    om op te lossen
    al lukt dat soms
    maar gedeeltelijk

    http://www.youtube.com/watch?v=4lAo-LEYeOw
    mooie stem
    yma sumac
    als je tijd en zin hebt
    luisteren
    wij hadden de 78 toeren versie
    maar daar is mijn man
    met zijn voeten op gaan staan
    en daar kon die plaat niet tegen
    ben nu in het bezit van een cd
    die hij ter vervanging heeft gekocht
    gelukkig


    BeantwoordenVerwijderen