donderdag 5 maart 2015

Bod

Ik probeer te werken aan mijn roman. S. komt naast mij zitten.
    ‘Moet je niet aan je huiswerk?
    ‘Ik heb geen huiswerk, papa.’
    ‘Ik open magister op mijn laptop en lees het huiswerk voor morgen op.’
    ‘Dat heb ik in de les al gemaakt, papa.’
    Ik denk er het mijne van. ‘Hoe kan het dat V. vrijwel elke dag een uur huiswerk maakt en jij nog geen vijf minuten. Zijn school is niet moeilijker dan de jouwe.
    ‘Jawel, hoor,’ beweert S. ‘Het Amsterdams Lyceum is een hele moeilijke school.’
    ‘Dat is onzin.’
    ‘Ik haal het tóch niet meer.’
    ‘Natuurlijk wel! Als je vanaf nu alleen nog maar voldoendes haalt, ga je gewoon over.’
    ‘Dat kan niet, papa.’
    ‘Hoezo niet?’
    ‘Je hebt m’n computer afgepakt. Dan kan ik drie vakken niet doen, en blijf ik
sowieso zitten.’
    'Dat is onzin, S. Je mag je huiswerk op mijn iMac doen, als je dat wilt.’
    ‘Dat gaat niet, papa.’
    ‘Waarom niet?’
    ‘Omdat ik allerlei programma’s nodig heb die daar niet opstaan.’
    ‘Dan download je die toch?’
    ‘Dat kan niet.’
    ‘Wat voor programma’s dan?’ Ik geloof er niets van.
    ‘Nou… Photoshop.’
    ‘Dat staat er gewoon bij mij op, S.’
    ‘Mag ik even iets opzoeken op jouw computer?’ Hij hangt in mijn bureaustoel waar de vulling inmiddels uitstulpt.
    ‘Wat dan?’
    ‘Ik heb op Marktplaats een iPhone 6 gezien.’
    ‘OK, kijk maar even dan. Maar niet te lang, want ik wil ook nog iets voor mezelf doen.’
    S. veert op en begint enthousiast op Marktplaats te zoeken.
    ‘Mag ik een bod doen, papa?’
    ‘Waarop dan?’
    ‘Zestig euro. Dat is echt helemaal niets voor een iPhone 6. Er zit alleen een barst in, verder is hij helemaal in orde!’
    ‘Maar S., je hebt geen zestig euro, en je moet eerst nog de schade in huis herstellen. Twee muurtjes witten, en een plankje kopen voor tegen de voordeur.’
    ‘Ik doe alleen een bod, papa. Mag dat alsjeblieft?’
    ‘Hoe ga je aan het geld komen dan?’
    ‘Kan ik bij jou een lening afsluiten?’
    ‘Zeker niet.’
    ‘Waarom niet, papa?’
    ‘Omdat je eerst nog…’ Hoe lang gaat dit nog duren? vraag ik me af. ‘Kun je niet op je eigen kamer gaan zitten?’
    ‘Ik heb een bod gedaan, papa. Ik krijg net een mailtje dat ik twee weken de tijd heb om te betalen. Twee weken papa!’
    ‘Wat fijn voor je. Misschien kun je wat meer werken bij de fietsenmaker?’
    ‘Hoeveel staat er op mijn giro, papa.’
    ‘Geen idee, S.’
    ‘Heb je m’n zakgeld van deze week al overgemaakt?’ Ik maak automatisch elke week drie-en-halve euro over naar zijn rekening.
    ‘Ja. Duurt het nog lang S.?’
    ‘Dan staat er zeker al een tientje. Ik ben mijn pasje kwijt, dus heb ik al een tijdje niets meer opgenomen.’
    ‘Dat zou kunnen, ja.’
    ‘Hoeveel rente krijg je eigenlijk bij de bank?’
    ‘Ben je nu klaar?’
    ‘Mag ik echt geen lening bij je afsluiten?”’
    ‘Welterusten S.’
    ‘Ik hou van…’ Hij slikt het op het laatste moment in.
    ‘Ik hou heel veel van jou, S.’
    ‘Welterusten, papa.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten