dinsdag 3 maart 2015

Chatlokaal

Een van de minder leuke kanten van de grote rol die de computer in het dagelijks leven van onze kinderen speelt, en dan vooral de draagbare varianten daarvan zoals de laptop, de iPhone, de iPod en de iPad, is dat je als ouder niet goed weet waar ze mee bezig zijn. Het is vrijwel ondoenlijk om ze hierin te controleren; je kunt toch moeilijk elke tien minuten hun kamers binnenlopen om even mee te kijken op het scherm. En bovendien: hoe meer je ze controleert, hoe sneller ze in staat zullen zijn hun sporen uit te wissen.
    Ik open met enige regelmaat de laptop van S. - om wie ik mij nu eenmaal het meeste zorgen maak - maar als ik inlog en zijn geschiedenis doorzoek, is het pikantste filmpje dat hij heeft bekeken: ‘Hoe krijg je een meisje zover dat je haar mag zoenen’, een weinig overtuigende ‘cursus’ op YouTube van Amerikaanse makelij. Verder eindeloze meligheid, bloopers en andere ongein, maar als gezegd: ik vermoed dat S. zeer goed in staat is zijn sporen uit te wissen, dus helemaal gerust ben ik niet.
    Ruim een jaar geleden werd ik gebeld door de moeder van een klasgenootje van L. of ik wist dat onze dochters op een site zaten waar oudere jongens hen onzedelijke voorstellen deden. Ik wist van niets en sprak L. er meteen op aan. Ze vertelde - in tranen - dat het inderdaad klopte. De puberdochter van vriendin S. had haar op ‘chatlokaal’ geattendeerd, lachen!, een behoorlijk ranzige site waar pubers hun obsceniteiten uitwisselen, en L., die toen acht jaar was en het allemaal niet overzag, was daar met haar klasgenootje mee aan de slag gegaan. Er was niets onherstelbaars gebeurd, behalve dan die onzedelijke voorstellen van een of andere gefrustreerde puber die kennelijk op achtjarige meisjes viel, maar L. was wel erg geschrokken en had de app meteen weer verwijderd.
    Ik heb L. er nooit meer over gehoord, maar een jaar later kreeg het verhaal een staartje toen de moeder van het klasgenootje alsnog naar de directrice van de school bleek te zijn gegaan met beschuldigingen aan L.’s adres. Toen ik haar er op aansprak, vertelde ze dat het haar nog steeds hoog zat, en dat ze het toch maar op school had gemeld.
    Het net kan voor ouders heel bedreigend zijn, zeker als je er zelf de weg niet kent, en die angst kan gemakkelijk leiden tot stemmingmakerij, roddel en achterklap. Ik denk dat het goed zou zijn als scholen het fenomeen serieus zouden nemen, en zowel ouders als kinderen adequaat zouden voorlichten over de leuke kanten ervan, maar ook over de gevaren.
    L. volgt ondertussen trouw haar favoriete YouTube kanalen over make-up en nagellak en overweegt een eigen vlog over haar ervaringen als kindsterretje op de set bij Sams Kerst, een nieuwe eindejaarsjeugdserie in wording, waarbij de kijkertjes uitgebreid geïnformeerd zullen worden over de juiste lip gloss, nagellak, geurtjes en andere belangrijke zaken.       

1 opmerking:

  1. Browsers hebben tegenwoordig allemaal een mogelijkheid tot anoniem browsen. '' Incognito scherm". Daarmee hoef je dus niet eens je sporen te wissen want als je browset in zo'n scherm wordt er gewoon niets opgeslagen.
    Er zijn programma's (gratis downloadbaar) die dat kunnen uitschakelen. Je moet dat dan wel voor iedere browser apart doen, anders is het zinloos.
    Of je laat het. Hoe triest ook, ga er maar vanuit dat ze alles al gezien hebben.

    BeantwoordenVerwijderen